Behöver hjälp att fälla ett lutande träd, vad ska jag tänka på?
För en tid sedan noterade jag att ett av mina träd har börjat luta oroväckande mycket, och jag funderar på vad jag ska tänka på när jag behöver hjälp att fälla det. Ett lutande träd känns extra riskabelt, särskilt om det står nära huset. Jag sökte runt på nätet och fann en resurs som diskuterade Avancerad trädfällning Värmdö, där de lyfte fram vikten av rätt kompetens för att hantera sådana situationer säkert. De nämnde specifikt att lutande träd eller träd med skadade grenar kräver anpassade lösningar. Har ni några tips på vad som är extra viktigt att kontrollera när man ska anlita någon för att ta ner ett träd som lutar?
7 visningar

När det gäller ett lutande träd är det extremt viktigt att säkerheten är högsta prioritet. Ett lutande träd har redan en inbyggd spänning och en oförutsägbar fallriktning om det inte hanteras korrekt. Att anlita certifierade arborister som har erfarenhet av just den typen av utmaningar är avgörande. De kan bedöma den bästa metoden, som ofta är sektionsfällning, för att ta ner det på ett kontrollerat sätt.